
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/05/17/fel-om-radiumhemmets-chef/index.xml  

 

Radiumhemmets chef fick rätt 

2011-05-17TV4:s rapportering om Radiumhemmets chef, Roger Henriksson, fälls av 

Granskningsnämnden. Påståenden om fiffel var grundlösa. 

Inslaget som sändes i december förra året påstod att Roger Henriksson använt 

forskningsmedel från Umeå universitet, där han har en professorstjänst, på ett mycket 

vidlyftigt sätt.  

I inslaget påstods att medlen hade använts på ett sätt som bröt mot universitetets regler. Bland 

annat ska resor, telefoner och datorer ha köpts för pengarna.  

 

Enligt TV4 ska inslaget även ha lett till en intern revision, där Roger Henrikssons hantering 

kritiserades.  

Radiumhemmets chef anmälde inslaget till Granskningsnämnden för radio och tv. Han ansåg 

att inslagen förmedlade bilden av att universitetets pengar hade använts för privat ändamål, 

något som helt saknade grund. Inte heller hade universitetet påbörjat en utredning innan 

inslaget sändes. 

I sin anmälan lyfte Roger Henriksson även fram att han utpekats som en fifflare, och att hans 

anseende därmed blivit skadat. 

Roger Henrikssons uppfattning delas av Granskningsnämnden som fäller inslaget. Enligt 

nämnden stred TV4:s rapportering mot kravet på saklighet. Uppgifter om felaktig hantering 

av forskningstillgångar saknar grund. Inslaget innebär dessutom ett intrång i den personlig 

integriteten, som inte kan motiveras av allmänintresset.  

Charlotte Delaryd 
charlotte.delaryd@dagensmedicin.se 

 

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/05/17/fel-om-radiumhemmets-chef/index.xml
mailto:charlotte.delaryd@dagensmedicin.se

